پزشکی, مطالب علمی

با تغییرات بدن در دوران بارداری آشنا شوید!!

تغییرات بدن در دوران بارداری تغییر در نه ماه بارداری

 

تغییرات بدن در دوران بارداری به منظور رشد کودک و سازگاری با بارداری صورت می‌گیرد. در این مقاله از وب سایت ماما سلامت درباره اینکه بدن شما در این دوران غرق در هورمون‌ها خواهد شد و پوست، ماهیچه‌ ها و اندام‌‌های شما باید کشیده و رشد کنند تا کودک در حال رشد شما را در خود جای دهد، صحبت کرده‌ایم.

اما ممکن است برای اینکه چگونه تقریبا هر یک از سیستم‌های بدن شما تغییر می‌کند و نقشی را در هنگام باردار شدن ایفا می‌کند، آماده نباشید. برخی از این تغییرات بدن در بارداری ممکن است بارزتر از سایرین باشند و درجه و میزان این تغییرات می‌تواند به طور قابل توجهی از یک مادر باردار به مادر دیگر متفاوت باشد.

با این حال، حتی زمانی که تغییرات مربوط به بارداری خوشایند نیستند (مانند مبتلا شدن به هموروئید و یبوست)، دانستن این مسئله که بدن شما دقیقا می‌داند که برای هدایت ایمن کودکتان به دنیا چه کاری باید انجام دهد، می‌تواند خوشحال‌ کننده باشد. در این مطلب سعی می‌کنیم روش‌های مختلف بدن و سیستم‌ها، حواس، فرآیندها و موارد دیگر که برای حمایت از بارداری شما وجود دارد را ذکر کنیم.

 

تغییرات بدن در دوران بارداری سه ماهه اول

 

از جمله تغییرات بدن در بارداری که برای برخی از زنان در سه ماهه اول بارداری رخ می‌دهد، با حالت تهوع مشخص می‌شود. اغلب به آن « تهوع صبحگاهی » می‌گویند، اگر چه ممکن است در هر زمانی از روز رخ دهد. اما به یاد داشته باشید که هر بارداری متفاوت است و در حالی که برخی از مادران هوس غذایی دارند، برخی دیگر از غذا بیزارند و برخی دیگر اصلا تغییری در اشتها ندارند.

تغییرات مربوط به بارداری خصوصا در سه ماهه اول، شامل تغییراتی در سینه‌ها نیز می‌شود، زیرا سینه‌ها حساس، بزرگ‌تر و سنگین‌تر می‌شوند. همچنین رحم شما رشد می‌کند و به مثانه‌تان فشار می‌آورد به طوری که نیاز به دفع بیشتر ادرار دارید.

 

مطالعه مقاله علت درد دنده در بارداری و روش درمان آن چیست؟ در وبلاگ ماماسلامت را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

 

تغییرات بدن در بارداری سه ماهه دوم

 

بدن شما در طول سه ماهه دوم دچار تغییرات عمده‌ای می‌شود. رحم شما رشد می‌کند و ممکن است با کشش رباط‌های رحم کمی احساس ناراحتی یا درد کنید. شما شروع به احساس کشیدگی پوست خود در اطراف شکم و سینه‌های خود خواهید کرد که ممکن است باعث خارش خفیف شود.

برخی از زنان در این نواحی دچار ترک‌های پوستی می‌شوند که به مرور زمان محو می‌شوند. اگرچه وزن کودک شما کمتر از یک کیلوگرم است، اما حجم خون شما برای پاسخگویی به نیازهای رشدی که در درون شما اتفاق می‌افتد، افزایش می‌یابد، که به این معنی است که دچار اضافه وزن بارداری خواهید کرد.

 

تغییرات بدن در دوران بارداری تصویر شکم خانم باردار

 

تغییرات بدن در دوران بارداری سه ماهه سوم

 

با نزدیک‌تر شدن به زمان تولد نوزاد تغییرات مربوط به بارداری بیشتر و قابل مشاهده‌تر می‌شوند:

-پوست و رباط‌های شما به کشش ادامه می‌دهند تا کودک در حال رشد شما را در خود جای دهند.

-شما به راحتی و خیلی زود خسته می‌شوید و خوابیدن برای شما سخت‌تر می‌شود.

-هنگامی که کودک در شکم شما رشد می‌کند، سوزش سر دل و یا تنگی نفس را تجربه می‌کنید.

در حالی که همه این‌ها بخشی از یک بارداری طبیعی هستند، می‌توانید اقداماتی را برای به حداقل رساندن این ناراحتی‌ها و سختی‌ها انجام دهید. برای دریافت پیشنهادات و راهکارهای کارآمد حتما با پزشک یا ماما صحبت کنید، به خصوص اگر درد دارید.

همچنین ممکن است انقباضات براکستون هیکس را تجربه کنید که سفت شدن ماهیچه‌های رحم است. این انقباض‌ها حدود 30 ثانیه طول می کشند، نامنظم هستند و دردناک نیستند. این انقباض‌ها، انقباضات زایمان نیستند و نشانه ای از شروع زایمان نیستند.

اگر این اولین نوزاد شما است، ممکن است در حدود هفته 36 متوجه شوید که کودک شما بیشتر به سمت پایین و به داخل لگن شما حرکت کرده است. این اغلب به عنوان “کودک درگیر شده یا افتاده ” شناخته می شود. شما متوجه فضای بیشتری در نزدیکی دنده‌های خود خواهید شد و تنفس راحت تر می شود، اما در عین حال، فشار بیشتری بر مثانه شما وارد می شود (به معنی رفت و آمد بیشتر به توالت).

در چند هفته آخر این سه ماهه، بدن شما شروع به آماده شدن برای زایمان آینده می‌کند. دهانه رحم شروع به نرم شدن می‌کند و بسیاری از زنان متوجه یک “نمایش” می‌شوند. “نمایش” رها شدن پلاگ مخاطی است که در طول بارداری در کانال دهانه رحم قرار می‌گیرد و نشانه اولیه این است که زایمان شما به زودی آغاز می‌شود.

 

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید از مقاله مشکلات سه ماهه اول بارداری و تمامی مراقبت‌های لازم در این دوران! در وبسایت ماماسلامت بازدید نمایید.

 

سیستم غدد درون ریز شما

 

اولین تغییرات بدن در بارداری که ممکن است متوجه شوید، قبل از اینکه بسیاری از تغییرات فیزیکی دیگر را حس کنید، این است که دچار نوسانات خلقی بارداری می‌شوید و سطح انرژی شما می‌افتد. تغییرات اساسی هورمونی که در اوایل بارداری اتفاق می‌افتد می‌تواند بسیار طاقت فرسا باشد.

ممکن است احساس کنید به شدت احساساتی، بد اخلاق و کاملا خسته و بی‌انرژی شده‌اید. و علاوه بر آن این هورمون‌های مزاحم می‌توانند یکی از دلایلی باشند که باعث می‌شوند در اوایل بارداری دچار ناراحتی معده شوید. گنادوتروپین جفتی انسان (HCG)، لاکتوژن جفت انسانی (hPL)، استروژن و پروژسترون هورمون‌های اصلی هستند که در دوران بارداری غالب هستند.

HCG : هورمونی که توسط جفت تولید می‌شود و به آماده سازی و حمایت از بدن شما برای لانه گزینی و بارداری کمک می‌کند. بعد از سه ماهه اول کاهش می‌یابد و ممکن است باعث ایجاد حالت تهوع در سه ماهه اول بارداری شود.

hPL : هورمونی که توسط جفت تولید می‌شود. hPL همچنین رشد غده شیر را در سینه‌های شما تحریک می‌کند تا شما را برای شیردهی آماده کند.

استروژن: هورمونی که به مقدار زیاد در جفت تولید می‌شود تا به بارداری شما کمک کند.

پروژسترون: هورمونی که در دوران بارداری به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد و به لانه گزینی کمک می‌کند . این به شل شدن مفاصل شما کمک می‌کند تا بدن شما بتواند رحم در حال رشد شما را در خود جای دهد و برای زایمان آماده شود.

 

 

تغییرات بدن در دوران بارداری تصویر خانم باردار در هر سه ماهه بارداری

 

احساس تفاوت در مزه‌ها و بوها

 

حواس چشایی و بویایی شما به طور قابل توجهی در طول بارداری تغییر می‌کند و این تصور و توهم شما نیست. برای همه این تغییرات می‌توانید تغییرات هورمونی را مقصر بدانید. کارشناسان حدس می‌زنند که این بخش تغییرات بدن در بارداری ممکن است یک اثر محافظتی داشته باشد، زیرا حواس شما نسبت به قبل از بارداری دقیق‌تر شده و شما را از خوردن هر چیزی که ممکن است شما را بیمار کند یا جنین شما را به خطر بیندازد محافظت می‌کند.

 

افزایش وزن و احتباس مایعات در دوران بارداری

 

بدون شک، شما می‌توانید انتظار داشته باشید که در دوران بارداری مقداری وزن اضافه کنید از 11 تا 15 کیلوگرم طبیعی است. معمولا بیشترین افزایش وزن در سه ماهه دوم و سوم بارداری اتفاق می‌افتد. بسیاری از ما با افزایش میزان گرسنگی و نیاز به کالری، مشکل چندانی برای اضافه کردن وزن نداریم. اگرچه در دوران بارداری نباید رژیم بگیرید، اما کارشناسان توصیه می‌کنند تا حد امکان روی انتخاب‌های مغذی تمرکز کنید.

برخی از افزایش وزن به ویژه در سه ماهه سوم ناشی از احتباس آب است. تورم در دست‌ها، پاها و مچ پاها که در کل ورم بارداری محسوب شده و معمول است، به خصوص اگر در تابستان باردار هستید. مانند هر چیز دیگری، این ناراحتی نیز از بین می‌رود، اما می‌تواند به شما کمک کند که پاهایتان را بالا بیاورید، استراحت کنید و خودتان را خنک و هیدراته نگه دارید.

 

افزایش حجم و گردش خون در دوران بارداری

 

از جمله تغییرات بدن در بارداری  افزایش حجم خون به میزان قابل توجهی است تا به بارداری و جنین کمک کند. این بدان معناست که نیاز شما به مواد غذایی غنی از آهن برای جلوگیری از کم خونی بارداری افزایش می‌یابد. این افزایش همچنین به این معنی است که کلیه‌ها و سیستم ادراری شما باید برای پردازش ضایعات بیشتر سخت کار کنند. افزایش حجم خون همچنین می‌تواند باعث بزرگ شدن رگ‌های شما شود و تمایل شما به واریس و هموروئید را افزایش دهد.

تغییرات مربوط به بارداری خصوصا در سیستم گردش خون و فشار خون نیز می‌تواند شما را مستعد ابتلا به سرگیجه و غش در دوران بارداری کند. این همچنین ممکن است به این دلیل باشد که رحم شما در حال گسترش است که بر رگ‌های خونی شما فشار وارد می‌کند و همچنین اشتها و تغییرات متابولیسم شما را تغییر می‌دهد.

اطمینان حاصل کنید که در مواقع لزوم از پاهای خود خارج نشوید، مکررا بخورید و بنوشید. در صورت امکان از گرما دوری کنید، به آرامی از نشستن بلند شوید و هنگام خرید لباس بارداری، لباس‌های گشاد انتخاب کنید.

 

تغییرات بدن در دوران بارداری تصویر خانم حامله کنار استخر

 

تغییرات سیستم گوارش در دوران بارداری

 

تغییرات هورمونی در دوران بارداری که تجربه می‌کنید می تواند باعث تهوع، استفراغ، بیزاری از غذا و هوس غذایی شود. اما هورمون‌ها تنها چیزهایی نیستند که نحوه کنترل و پردازش غذا را در بدن شما در دوران بارداری تغییر می‌دهند. سیستم گوارش شما نیز تغییرات عمده ای را تجربه می‌کند. ممکن است متوجه یبوست شوید که بخشی از آن به دلیل وزن اضافه رحم در حال رشد روی روده‌هایتان است.

هورمون‌های بارداری نیز باعث کاهش سرعت هضم می‌شوند. همچنین ممکن است متوجه افزایش در سوءهاضمه و سوزش سر دل شوید، به خصوص زمانی که وارد سه ماهه سوم بارداری می‌شوید و کودک در حال رشد به شکم شما فشار می‌آورد. خوردن وعده‌های غذایی کوچکتر و مکرر می‌تواند کمک کننده باشد. می‌توانید با پزشک خود در مورد آنتی اسیدهای ایمن بارداری و سایر داروهایی که می‌توانند برخی از علائم ناخوشایند گوارشی را تسکین دهند، صحبت کنید.

 

تغییرات سینه‌ها، رحم و دهانه رحم شما در دوران بارداری

 

یکی از واضح‌ترین تغییرات بدن در دوران بارداری، درگیری و تغییر سینه‌های شما است. همه این‌ها به دلیل آماده کردن بدن شما برای شیر دادن به کودک است. در سه ماهه اول، در سینه‌های خود احساس درد می‌کنید و حتی کمی رشد می‌کنند. در داخل سینه شما غدد شیر و مجاری شیر در حال شکل گیری و رشد هستند. ممکن است متوجه رگ های برجسته تری نیز بشوید.

در پایان بارداری، سینه‌های شما تا حدودی بزرگتر می‌شوند. ممکن است در اواسط تا اواخر بارداری متوجه نشت مایع سفید یا زرد از سینه خود شوید. این آغوز نامیده می‌شود و اولین شیر کودک شما خواهد بود. با بزرگ شدن سینه‌ها حتما از سوتین ساپورت استفاده کنید.

رحم و دهانه رحم شما نیز در طول بارداری به طور قابل توجهی تحت تاثیر تغییرات مربوط به بارداری، عوض می‌شود. اندازه و وزن رحم شما از اندازه مشت در اوایل بارداری به اندازه یک هندوانه تا زمانی که برای زایمان آماده می‌شوید افزایش می‌یابد. نگران نباشید، رحم شما در عرض چند هفته پس از زایمان به اندازه اصلی خود کوچک می‌شود.

در دوران بارداری، دهانه رحم شما ضخیم می‌شود و یک پلاک مخاطی تشکیل می‌دهد. در پایان بارداری، دهانه رحم شما به میزان قابل توجهی نرم می‌شود، زیرا آماده نازک شدن و گشاد شدن برای بارداری می‌شود. همچنین ممکن است با نزدیک‌تر شدن زایمان، ترشح غلیظی از دهانه رحم خود را مشاهده کنید، احتمالا با خون رنگی. این اغلب به عنوان “از دست دادن پلاک مخاطی” یا “نمایش خونی” شناخته می‌شود.

 

مطالعه مقاله دلیل ریزش مو پس از زایمان چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد؟ در وبلاگ ماماسلامت را به شما پیشنهاد می کنیم.

 

تغییرات بدن در دوران بارداری کرم و شکم زن حامله

 

تغییرات مو و ناخن در دوران بارداری

 

از جمله تغییرات بدن در بارداری می‌توانید خود را برای تغییرات زیاد در بخش مو و ناخن آماده کنید که بیشتر آن‌ها ممکن است باعث خوشحالی شما باشند. با توجه به هورمون‌های بارداری، احتمالا موهای شما پرتر از حد معمول است. همچنین ممکن است متوجه شوید که ناخن‌های شما سریعتر از حد معمول رشد می‌کنند. با این حال، آماده باشید، زیرا چند هفته پس از زایمان، ممکن است متوجه شوید که دچار ریزش مو پس از زایمان شده‌اید. با این حال، این امر طبیعی است.

 

تغییرات پوست در بارداری

 

در بین تغییرات بدن در دوران بارداری می‌توانید انتظار تغییرات بسیار مهمی در پوست خود داشته باشید. اول، “درخشش بارداری” وجود دارد که بسیاری آن را تجربه می‌کنند؛ احتمالا به دلیل تغییرات هورمونی و افزایش حجم خون. همچنین ممکن است متوجه شوید که نوک سینه‌ها با تغییر سینه‌ها تیره‌تر می‌شوند یا ممکن است سیاه‌رگ‌تر به نظر برسند. ممکن است خطی از ناف تا خط موی شرمگاهی ایجاد شود که خط سیاه نام دارد. این طبیعی است و پس از زایمان محو می‌شود.

همچنین برخی تغییرات بدن در بارداری کمتر خوشایند برای پوست شما اتفاق می‌افتد. ممکن است لکه‌های تیره‌تری از پوست به نام ملاسما را روی صورت خود مشاهده کنید. ممکن است با رشد شکم و سینه، ایجاد ترک‌های پوستی را تجربه کنید. علائم کشش در دوران بارداری معمولا روی شکم، سینه‌ها، ران‌ها و باسن دیده می‌شود. این ترک‌ها قرمز، صورتی یا قهوه‌ای شروع می‌شوند و در عرض چند ماه، تبدیل به صورتی روشن یا نقره ای محو می‌شوند.

همچنین پوست شما بیش از حد خشک شود و احساس تحریک و یا خارش داشته باشد. این مسئله می‌تواند طبیعی باشد. با این حال، اگر در اواخر بارداری دچار خارش بیش از حد شدید، به پزشک مراجعه کنید، زیرا ممکن است نشان دهنده یک مشکل جدی به نام کلستاز بارداری باشد که می‌تواند برای جنین شما مضر باشد.

 

مطالعه مقاله ترک پوستی در بارداری چگونه به وجود می‌آید؟ در وبسایت ماماسلامت را از دست ندهید.

 

 

تغییرات بدن در دوران بارداری ترک شکم زن حامله

 

تغییرات سیستم اسکلتی عضلانی و مفاصل شما در بارداری

 

به دلیل شل شدن مفاصل (ناشی از هورمون ریلکسین)، افزایش وزن، و رحم در حال بزرگ شدن، احتمالا  درد زیادی را در بارداری تجربه خواهید کرد. رایج‌ترین دردهای دوران بارداری عبارتند از:

 

کمر درد

یکی از مهم‌ترین و شایع‌ترین تغییرات مربوط به بارداری، درد عمومی و کمردرد بارداری است. ماساژ ملایم می‌تواند به این امر کمک کند. ورزش منظم، اما ملایم نگه داشتن آن نیز می‌تواند کمک کننده باشد. استفاده از کمربند حمایتی بارداری می‌تواند به توزیع یکنواخت وزن شکم و کاهش کمردرد کمک کند.

 

درد رباط گرد

همان‌طور که شکم و رحم شما بزرگ می‌شود، ممکن است دردی در رباط‌های خود احساس کنید که به عنوان درد رباط گرد شناخته می‌شود. این درد می‌تواند به طور ناگهانی ایجاد شود و مانند درد ضربان دار و تیراندازی باشد. مضر نیست اما می‌تواند بسیار ناراحت کننده باشد. در مورد مسکن‌های ایمن بارداری با پزشک خود صحبت کنید. استفاده از کمربند زایمان می‌تواند کمک کننده باشد، مانند درمان‌های حرارتی.

 

سیاتیک

زمانی که رحم و جنین در حال رشد به عصب سیاتیک شما فشار می‌آورند، می‌تواند باعث ناراحتی زیادی شود. سیاتیک مانند درد تیراندازی و سوزن سوزن شدن یکی از باسن و پاهای شما است. این درد را می‌توان تا پا احساس کرد!

معمولا سیاتیک پس از تولد نوزاد برطرف می‌شود، اما می‌توانید از پزشک خود بپرسید که چه اقداماتی ممکن است برای برطرف کردن آن مفید باشد. گاهی اوقات ماساژ یا حتی درمان توسط کایروپراکتیک می‌تواند کمک کننده باشد.

 

گرفتگی عضلات پا

گرفتگی عضلات پا در دوران بارداری شایع است، اما ممکن است ناگهانی ایجاد شود و شما را شگفت زده کند. این دردها اغلب به محض اینکه که از خواب بیدار می‌شوند یا در شب تجربه می‌شوند. گرفتگی عضلات پا مانند یک اسپاسم شدید در عضلات پای شما احساس می‌شوند.

تصور می‌شود که این گرفتگی‌ها به دلیل نحوه توزیع کلسیم در بدن در دوران بارداری باشد، و تسکین آن ممکن است با ماساژ ملایم، گرما و افزایش کلسیم در رژیم غذایی شما ایجاد شود.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقاله بهترین زمان مصرف قرص کلسیم در دوران بارداری چه موقع است؟ در سایت ماماسلامت را مورد مطالعه قرار دهید.

 

تغییرات بدن در دوران بارداری حالت تهوع و استفراغ خانم باردار

 

تغییرات تنفسی و متابولیکی

 

در این دوران نیاز بدن به اکسیژن به دلیل افزایش تقاضا و بزرگ شدن رگ‌ها افزایش پیدا می‌کند، در نتیجه سرعت تنفس بیشتر می‌شود. از سوی دیگر، بزرگ شدن رحم باعث محدود شدن فضای دیافراگم و بروز تنگی نفس و یا کمبود هوا در زنان باردار می‌شود. همچنین، سرعت متابولیسم بدن در هفته پانزدهم بارداری افزایش پیدا می‌کند که ممکن است احتمال افت قند خون را افزایش دهد. تنگی نفس نیز از تغییرات مربوط به دوران بارداری است که ممکن است با آن رو به رو شوید.

 

تغییرات لگن مادر در بارداری

 

با پیشرفت بارداری، لگن تغییر شکل می‌دهد تا بتواند کودک در حال رشد را در خود جای دهد. استخوان‌های لگن در واقع به صورت بیرونی می‌چرخند تا فضایی در ورودی لگن ایجاد کنند. با چرخش استخوان‌های لگن، استخوان دنبالچه به زیر می‌رود و به استخوان شرمگاهی نزدیک می‌شود. علاوه بر این، لگن ممکن است به سمت جلو متمایل شود یا به سمت پایین خم شود تا مرکز ثقل در حال تغییر بدن مادر را متعادل کند.

شیب قدامی لگن در دوران بارداری و به خصوص از هفته ۱۲ تا هفته ۳۶ بارداری افزایش می‌یابد و سپس یک ماه پس از زایمان کاهش می‌یابد. عدم تقارن لگنی در طول بارداری و بعد از زایمان وجود دارد، اگر چه هیچ تغییر قابل توجهی مشاهده نشد.

 

تغییر دمای بدن

 

از جمله تغییرات بدن در بارداری تغییر دمای بدن است. در دوران بارداری دمای بدن کمی افزایش پیدا می‌کند و باعث نیاز بیشتر به آب می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌شود که زنان بارداری لباس‌های گشاد و رنگ روشن بپوشند و از وسایل خنک کننده استفاده کنند، زیرا بروز گرمازدگی و کم آبی در دوران بارداری خطرناک است.

 

دندان‌ها در دوران بارداری

 

گاهی به اشتباه تصور می‌شود که جنین کلسیم دندان‌های مادر را جذب می‌کند. در نتیجه، مادر در دوران بارداری بیش از سایر مواقع در معرض پوسیدگی دندان قرار می‌گیرد ولی حقیقت آن است که راهی برای خارج شدن کلسیم از دندان‌ها وجود ندارد. در دوران بارداری، مقادیر زیاد پروژسترون تولید شده، موجب نرم و اسفنجی شدن حاشیه لثه‌های اطراف دندان‌ها می‌شود. در نتیجه دندان‌ها مستعد عفونت می‌شود. بنابراین در این دوران، بهداشت دهان را بسیار رعایت نمایید و از خوردن غذاهای شیرین که منجر به پوسیدگی دندان‌ها می‌شوند اجتناب کنید.

 

تهوع و استفراغ در دوران بارداری

 

تهوع و استفراغ در دوران بارداری بسیار شایع و البته طبیعی است. علت این موضوع تغییرات بدن در دوران بارداری می‌باشد. تهوع و استفراغ معمولا در اوایل بارداری، یعنی زمانی که جنین در حال تطابق با سطوح هورمونی بالاتر است، رخ می‌دهد. خبر خوب این است که حالت تهوع در ماه ۴ ام بارداری از بین می‌رود. اگر چه در برخی از افراد تا اتمام بارداری نیز طول می‌کشد. حالت تهوع در هر زمانی از روز می‌تواند ایجاد شود ولی ممکن است در هنگام صبح تشدید شود. دلیل این موضوع، خالی بودن معده یا عدم مصرف کافی غذا در هنگام صبح می‌باشد. به همین دلیل به این حالت، “بیماری صبحگاهی” می‌گویند.

 

تغییرات بدن در دوران بارداری تصویر اسلایدی تغییرات بدن مادر و جنین

 

سایر تغییرات بدن در دوران بارداری

چندین تغییر کوچک دیگر وجود دارد که ممکن است با پیشرفت بارداری متوجه آن‌ها شوید. برای مثال، ممکن است متوجه شوید:

-بینایی شما در دوران بارداری ضعیف تر یا تار می‌شود.

-احساس بی حسی یا سوزن سوزن شدن در دست ها و پاها.

-بینی شما گرفتگی بیشتری دارد و ترشحات بینی افزایش می‌یابد.

-خونریزی بینی ممکن است در دوران بارداری بیشتر باشد.

-در دوران بارداری باید بیشتر ادرار کنید و حتی ممکن است به دفعات دفع ادرار بی اختیار نشت کند.

-لثه‌های شما ممکن است در دوران بارداری بیشتر خونریزی کنند و دندان‌های شما حساس‌تر شوند.

-ممکن است بیشتر مستعد عفونت‌های مجاری ادراری و عفونت‌های قارچی باشید.

-ممکن است متوجه شوید که به راحتی بیش از حد گرم می‌شوید.

-ممکن است راحت‌تر دچار کم آبی و گرسنگی شوید، زیرا در دوران بارداری به کالری و مایعات بیشتری نیاز دارید.

-ممکن است احساس خستگی در بارداری داشته باشید، با این حال ممکن است مشکل خواب بیشتری داشته باشید. سرمایه گذاری روی بالش بدن و خوابیدن به پهلوی چپ را در نظر بگیرید.

به همان اندازه که اکثر  تغییرات مربوط به بارداری کاملا خسته کننده، ناراحت کننده و رایج هستند، ولی مسئله مهم‌تر این است که برای همیشه دوام نمی‌آورند. با این حال، شما باید هر گونه تغییرات مربوط به بارداری را با پزشک یا مامای خود در میان بگذارید. اکثر تغییرات بدن در دوران بارداری جزئی، عادی و بی ضرر خواهند بود. اما گاهی اوقات، تغییرات ممکن است نشان دهنده یک مشکل جدی تر یا حتی یک اورژانس پزشکی باشد.

علائم اورژانسی که در بارداری باید مراقب آن‌ها بود عبارتند از:

  • خون ریزی بیش از حد
  • تشنج عضلانی
  • تغییرات ناگهانی در بینایی
  • معده دردهای غیرمعمول
  • تب و یا لرز
  • سردردهای شدید
  • استفراغ بیش از حد
  • کاهش حرکات کودک
  • هر گونه فکر آسیب رساندن به خود یا کودکتان

علاوه بر این شاخص‌های اورژانسی، هر زمان که احساس می کنید چیزی اشتباه است، نباید در تماس با ارائه دهندگان پزشکی خود تردید کنید.

خبر خوب این است که تغییرات بدن در بارداری، به ویژه تغییرات ناراحت کننده تر، فقط در حال حاضر و در طی نه ماه بارداری هستند. تقریبا همه این تغییرات ظرف چند روز یا چند هفته پس از زایمان ناپدید می شوند. و هر چند که برخی از تغییرات بدن در دوران بارداری ناخوشایند، تهوع‌آور، دردناک و کاملا دیوانه کننده هستند، به خاطر داشته باشید که همه آن‌ها به دلیل کمک به باردار شدن و ورود نوزاد به دنیا رخ می‌دهند.

 

تغییرات بدن در دوران بارداری مادر باردار شاد

 

حرف آخر

بارداری می‌تواند زیباترین دوران زندگی شما باشد، اگر که کودکی سالم داشته باشد. با هدایت متخصص زنان و زایمان می‌توانید در زمان‌های مناسب اقدامات لازم را انجام بدهید. و از سلامت جنین خود اطمینان داشته باشید. بسیاری از تغییرات بدن در بارداری نیاز به درمان و اقدام پزشکی ندارد، اما لازم است که برای اطمینان از سلامت خود و جنین با پزشک زنان مشاوره کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *