دلایل ورم بارداری و راه های کاهش آن

ورم بارداری

بسیاری از مادران، ورم بارداری را تجربه می‌کنند. ورم بارداری بخشی طبیعی اما ناراحت کننده در بارداری است. در اینجا درمورد دلایل ورم بارداری و راه های کاهش آن می پردازیم.

منظور از ورم بارداری چیست؟

یکی از عوارض جانبی بارداری، ورم بارداری است که اگرچه کاملاً طبیعی است، اما این پتانسیل را دارد که زندگی روزمره را برای مادران باردار سخت کند (و باعث شود کفش و انگشتر شما خیلی کوچک به نظر برسد!). در اینجا به این می پردازیم که چرا ورم بارداری اتفاق می افتد، چگونه ورم و ناراحتی خود را کاهش دهیم، و اگر ورم بارداری شما غیرعادی است، چه زمانی با پزشک خود تماس بگیرید.

دلایل ورم بارداری چیست؟

در دوران بارداری شکم شما تنها بخشی از بدنتان نیست که بزرگ شده و ورم می کند، بلکه با گذشت زمان ممکن است متوجه شوید که سرتاسر بدن و به ویژه پاها و دست های شما متورم شده اند، این همان چیزی است که با عنوان ورم بارداری یا ادم فیزیولوژیک شناخته می شود.

رحم در حال رشد شما در دوران بارداری بر وریدهای لگن و ورید اجوف تحتانی (ورید بزرگ در سمت راست بدن که خون را از اندام تحتانی شما به قلب می برد) فشار وارد می کند. فشار، برگشت خون از پاهای شما را کند می کند و باعث می شود خون جمع شود و مایع از وریدهای شما وارد بافت های پا و مچ پا شود.

تغییرات هورمونی می تواند باعث افزایش ورم بارداری شوند، به علاوه بدن شما به طور طبیعی مایعات بیشتری را برای حمایت از بارداری در خود نگه می دارد. در واقع، تا پایان بارداری شما می توانید انتظار داشته باشید که حدود 1 کیلوگرم آب اضافی را تحمل کنید! همچنین وقتی زمان زیادی را در حالت نشسته یا ایستاده می گذرانید، ورم بارداری بدتر می شود، زیرا گرانش، مایعات را به سمت مچ پا و پاهای شما می کشد.

در حالی که اکثر مادران باردار از حدود هفته 20 تا سه ماهه سوم شروع به مشاهده مقداری تورم در دست ها، پاها و مچ پا می کنند، این ورم بارداری می تواند در هر زمانی از بارداری شما رخ دهد. به غیر از خود بارداری، عوامل دیگری نیز می توانند تورم را بدتر کنند، مانند:

  • آب و هوای گرم یا گرمتر
  • ایستادن برای مدت طولانی یا بعد از انجام فعالیت های زیاد
  • سطوح پایین پتاسیم
  • مصرف زیاد کافئین
  • یک رژیم غذایی با سدیم بالا

حتی پس از زایمان هم ممکن است متوجه تورم بیشتر در پاها و دستان خود شوید. خوشبختانه، با خلاص شدن از شر مایعات اضافی بدن، ورم بارداری در عرض حدود یک هفته خود به خود از بین می رود. ممکن است در چند روز اول پس از زایمان اغلب ادرار کنید و زیاد عرق کنید. این روش بدن شما برای خارج کردن مایعات اضافی است.

ورم بارداری-ورم پاها

غذاهایی که باعث ورم بارداری می‌شوند

انواع خاصی از غذاها وجود دارد که می توانید آنها را از رژیم غذایی خود حذف کنید تا به کاهش ورم در دوران بارداری کمک کنید.

مصرف نمک را کاهش دهید. از افزودن نمک خوراکی به غذاها خودداری کنید و برای شناسایی میزان سدیم ، برچسب مواد غذایی را بخوانید . سدیم باعث می شود بدن شما آب را ذخیره کند.

از غذاهای فرآوری شده خودداری کنید. غذاهای فرآوری شده می تواند از چیپس و غذاهای از قبل بسته بندی شده تا گوشت ناهار و غذاهای کنسرو شده باشد. اغلب غذاهای فرآوری شده دارای چربی ترانس بالایی هستند که در نهایت می تواند منجر به ورم بارداری شود.

مصرف کافئین را کاهش دهید. کافئین موجود در قهوه، چای و نوشابه باعث احتباس آب می شود. پرهیز از کربوهیدرات و قند. رژیم غذایی سرشار از قندهای ساده نیز می تواند منجر به تجمیع آب شود.

روی گوشت های بدون چربی تمرکز کنید. گوشت هایی مانند بوقلمون و مرغ را که سرشار از پروتئین هستند، امتحان کنید. پروتئین به تعادل مقدار مایعات در بافت های شما کمک می کند.

چه راهکارهایی برای کنترل و کاهش ورم بارداری وجود دارد؟

ورم بارداری-راهکارهایی برای کاهش ورم

هنگامی که در دوران بارداری احساس تورم می کنید، چند کار وجود دارد که می توانید برای کنترل (یا کاهش) علائم خود انجام دهید:

  • جوراب مناسب بپوشید. جوراب‌های فشاری بارداری – که در اکثر داروخانه‌ها می‌توانید پیدا کنید – این جوراب ها فشار ملایمی روی پاها ایجاد می کند و به این ترتیب حرکت مایع و گردش خون را تسهیل می کند. همچنین از پوشیدن جوراب یا جوراب هایی که دارای نوارهای تنگ در اطراف مچ پا یا ساق پا هستند خودداری کنید.
  • هر روز کمی ورزش کنید. فعالیت هایی مانند پیاده روی یا دوچرخه سواری گزینه های بسیار خوبی هستند که نه تنها از سلامت کلی شما حمایت می کنند بلکه به رفع ادم در بارداری کمک می کنند.
  • شنا کنید. برخی تحقیقات نشان می دهد که ایستادن ساده در استخر به تسکین ورم پا و مچ پا در دوران بارداری کمک می کند. در حالی که در آن هستید، چند دور شنا کنید یا یک کلاس ایروبیک در آب برای یک دوز ورزش مناسب بارداری شرکت کنید.
  • نوشیدن مقدار زیادی آب. باور کنید یا نه، نوشیدن آب کافی در واقع به بدن شما کمک می کند تا مایعات کمتری را حفظ کند. سعی کنید هر روز حدود 10 فنجان آب یا سایر نوشیدنی های کم قند مصرف کنید. (اگر ادرار شما زرد کم رنگ یا شفاف به نظر می رسد، می توانید بگویید که به اندازه کافی آب مصرف کرده اید.)
  • ماساژ بگیرید. مراجعه به یک ماساژدرمانگر معتبر که در درمان زنان باردار تخصص دارد را در نظر بگیرید: برخی تحقیقات نشان می‌دهند که ماساژ پا و رفلکسولوژی ممکن است به کاهش ورم بارداری کمک کند.
  • از نشستن یا ایستادن به مدت طولانی خودداری کنید. پیاده روی های کوتاه مکرر از تجمع خون در پاها جلوگیری می کند.
  • پاهای خود را دراز کنید. هر زمان که مجبور شدید برای مدت طولانی تری بنشینید یا بایستید، ابتدا پا، پاشنه پا را دراز کنید و به آرامی پای خود را خم کنید تا ماهیچه های ساق پا به مدت 30 ثانیه کشیده شود. سپس مچ پاهای خود را هشت بار یا بیشتر در هر جهت بچرخانید و انگشتان پا را تکان دهید.
  • به پهلوی چپ بخوابید. این از فشار دادن رحم به ورید اجوف جلوگیری می کند و گردش خون را در اندام تحتانی شما تقویت می کند. خوابیدن به پهلوی راست نیز اشکالی ندارد. فقط اگر می توانید از خوابیدن به پشت خودداری کنید.
  • پاهای خود را بالا نگه دارید. در محل کار، انبوهی از کتاب ها را زیر میز خود نگه دارید تا از تجمع مایعات در پاهای خود جلوگیری کنید. هنگام خواب، چند بالش زیر پای خود قرار دهید.
  • کفش راحت بپوشید. کفش هایی را انتخاب کنید که کشش داشته باشند تا ورم پاهای شما را در خود جای دهد.
  • رژیم غذایی سالم داشته باشید . این به معنای محدود کردن غذاهای ناسالم نمکی است که می تواند باعث احتباس آب شود. در عوض، تا آنجا که ممکن است میوه‌ها، سبزیجات، آجیل و غلات کامل را انتخاب کنید (برش‌های سیب را با کره بادام‌زمینی برای میان‌وعده پخش کنید).

در حالی که ورم پاها و قوزک پاها در دوران بارداری احساس خوبی ندارد، اما به خاطر داشته باشید: به زودی پس از زایمان از بین خواهد رفت.

مواد غذایی که به کاهش ورم بارداری کمک می کنند

ورم بارداری-مواد غذایی مناسب برای کاهش ورم بارداری

دریافت ویتامین ها و مواد معدنی مناسب در رژیم غذایی می تواند به کنترل ورم در دوران بارداری کمک کند.

دریافت ویتامین های روزانه را می توان با خوردن یک رژیم غذایی متعادل از جمله میوه ها و سبزیجات تازه انجام داد. بورنمن می‌گوید همچنین، حتماً روزانه یک ویتامین قبل از تولد مصرف کنید تا به شما و کودک کمک کند سالم بمانید.

همچنین، غذاهای سرشار از پتاسیم ممکن است با حفظ تعادل شیمیایی بدن به کاهش تورم کمک کنند. پتاسیم در غذاها از جمله موز، سیب زمینی شیرین، لوبیا قرمز و آووکادو وجود دارد.

با کمال تعجب، نوشیدن آب زیاد به شستشوی بدن کمک می کند و احتباس آب را کاهش می دهد. بورنمن می‌گوید باید روزانه دو تا سه لیتر آب مصرف کنید

آیا ورم بارداری خطرناک است؟

وجود تورم متوسط ​​در مچ پا و پا در دوران بارداری طبیعی است. حتی ممکن است متوجه تورم خفیف در دست ها و انگشتان خود شوید. با این حال، گاهی اوقات، ادم ناگهانی و شدید می تواند نشانه یک مسئله جدی تری باشد، از جمله پره اکلامپسی یا لخته شدن خون به نام ترومبوز ورید عمقی (DVT) .

هم پره اکلامپسی و هم DVT می توانند برای شما و کودکتان خطرناک باشند، اما قابل کنترل هستند. هر چه زودتر معاینه شوید، بهتر است.

اگر متوجه تورم بیش از حد و یا ناگهانی پاها یا مچ پا شدید، به خصوص اگر با هر یک از این علائم دیگر پره اکلامپسی همراه باشد، با پزشک خود تماس بگیرید:

  • سردردی که از بین نمی رود
  • افزایش وزن ناگهانی
  • تغییر در بینایی، از جمله لکه‌ها یا تاری دید
  • درد در قسمت بالای شکم یا شانه
  • تنگی نفس
  • بیش از تورم متوسط ​​دست یا صورت شما
  • تهوع یا استفراغ بعد از هفته بیستم بارداری

به خاطر داشته باشید که DVT تقریباً همیشه فقط یک پا را تحت تأثیر قرار می دهد. در صورت مشاهده علائم DVT، که عبارتند از:

  • تورم قابل توجهی در یک پا بیشتر از پای دیگر
  • درد یا حساسیت در یک ساق پا یا ران، که ممکن است مانند گرفتگی یا درد باشد
  • گرما در پای آسیب دیده
  • قرمزی یا تغییر رنگ در پای آسیب دیده

در برخی موارد، DVT می تواند به آمبولی ریه (PE) تبدیل شود، که زمانی است که لخته خون به ریه منتقل می شود. PE می تواند تهدید کننده زندگی باشد، بنابراین اگر هر یک از علائم زیر را تجربه کردید با پزشک تماس بگیرید یا به بیمارستان بروید:

  • تنگی نفس ناگهانی
  • درد قفسه سینه که با سرفه بدتر می شود
  • سرگیجه یا سبکی سر
  • نبض یا تنفس سریع
  • سرفه کردن خون

 

منبع: verywellfamily
گروه تولید محتوا
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.