آنچه درباره حمام کردن در بارداری لازم است بدانید!

حمام کردن در بارداری برای زنان باید کمی متفاوت با زمان‌های دیگر باشد. با رعایت نکاتی مثل گرم نبودن زیاد آب و کوتاه‌تر کردن مدت ماندن در حمام ، هیچ خطری برای مادر و فرزندش نخواهد بود.

حمام کردن در بارداری یک راه عالی برای تسکین گرفتگی عضلات محسوب می‌شود، البته در این دوران نباید وارد وان آب گرم یا سرد شوید. آب داغ و آب سرد می‌تواند به جنین آسیب برساند. دمای آب نباید خیلی بیشتر یا کمتر از دمای بدن شما باشد.

هنگام ورود و خروج به وان حمام و راه رفتن در حمام باید احتیاط کنید. با رعایت این نکات می‌توانید در دوران بارداری هر روز دوش بگیرید و دردهای ناشی از کمردرد و گرفتگی عضلات را تسکین دهید.

فواید و نکات مهم حمام در بارداری

حمام کردن در بارداری برای مادر و جنینش بسیار مفید است اما به شرط اینکه اعتدال را رعایت کند.

-به علت افزایش فعالیت پوست در بارداری، دفع مواد زائد بیشتر می‌شود. حمام کردن در بارداری سبب از بین رفتن سلول‌های مرده چربی، پاک شدن عرق خشک شده از روی پوست و باز شدن منافذ پوست می‌شود.

-در پوست سوراخ‌های ریزی وجود دارد که راه خروج عرق است و مواد زائد و عرق از این منافذ خارج می‌شوند. حمام در بارداری سبب باز شدن این منافذ شده و از بروز اختلال در دفع عرق از بدن جلوگیری می‌کند.

-حمام در بارداری موجب راحتی و بشاشیت پوست شده و به علت پاک کردن سلول‌های مرده و باز شدن منافذ پوست را نرم و لطیف خواهد کرد.

حمام کردن در بارداری برای نظافت و تحریک گردش خون مفید است. همچنین خشک کردن پوست با حوله بعد از هر استحمام، سبب تسریع گردش خون می‌شود.

ــ حمام فواید زیادی برای زنان باردار دارد. حمام لذتبخش است و به رفع خستگی مادر کمک می‌کند، همچنین دردها را تسکین می‌دهد و آرامبخش است.

ــ حمام کردن در بارداری برای زنان یک راهکار برای خواب بهتر است. حرکات شدید جنین در رحم مادر را آرام می‌سازد.

چگونه در سه ماهه‌های بارداری حمام امنی داشته باشیم؟

در صورتی می‌توانید در بارداری حمام کنید که دمای آب متعادل باشد. آب گرم و بسیار داغ باعث افزایش یا کاهش فشار خون، سرگیجه و ضعف می‌شود و گاهی اوقات خصوصا در سه ماهه اول ممکن است که به سقط جنین منجر شود. در ادامه به شما توضیح می‌دهیم که در مراحل مختلف بارداری چگونه حمام کنید.

حمام کردن در بارداری: سه ماهه اول

سه ماهه اول بارداری یک زمان مهم و حیاتی برای جنین است و در این مرحله تمام ارگان‌ها و اعضای بدن جنین شروع به رشد می‌کند و در نتیجه بیش از حد گرم و داغ بودن محیط حمام برای مادر و فرزندش آسیب‌زا است و می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در آن‌ها شود. برای حمام کردن در سه ماهه اول بارداری باید راه‌های زیر را در پیش بگیرید.

  • از آب نسبتا گرم و ولرم در ماه های اولیه بارداری استفاده کنید.
  • به مدت طولانی در وان آب دراز نکشید.
  • از محصولات شوینده و بهداشتی فاقد مواد شیمیایی و ارگانیک در حمام استفاده کنید.
  • فضای حمام را بیش از حد گرم نکنید.

حمام در بارداری: سه ماهه دوم

در سه ماهه دوم بارداری وضعیت مادر بسیار حساس است و باید تعادل بدنی خوبی داشته باشید. حمام کردن در بارداری باید حس آرامش را به شما القا کند و همچنین باید در سه ماهه دوم قوانین زیر را در نظر داشته باشید:

  • همیشه به طور منظم حمام کنید، مگر این که پزشک خلاف این دستور را داده باشد.
  • حتما قبل از وارد شدن به داخل آب، از دمای مناسب آن اطمینان پیدا کنید.
  • زمان دوش گرفتن را محدود کنید و بیش از حد آن را طولانی نکنید که دوش گرفتن‌های طولانی مدت می‌تواند منجر به عفونت واژنی شود.
  • برای از بین بردن درد ساق پا، می توانید پاهای خود را در آب داغ فرو کنید و کل بدن را داخل آن نکنید.

حمام کردن در بارداری: سه ماهه سوم

در سه ماهه سوم بارداری، به دلیل نزدیک بودن زمان زایمان، ممکن است که با بدن درد مواجه باشید که حمام کردن یک راه عالی برای آرامش خود و بدنتان و همچنین ریلکس کردن می‌باشد. برای حمام کردن در بارداری خصوصا در سه ماهه سوم باید موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • بدن خود را در یک حمام نسبتا گرم ریلکس کنید.
  • هر زمان احساس کردید دمای آب بالاست و احساس راحتی ندارید، سریعا از حمام خارج شوید.
  • وارد و یا خارج شدن از حمام در سه ماهه سوم کمی برایتان سخت است، پس بهتر است که از فرد دیگری کمک بگیرید.
  • کنترل کردن وزن در اواخر بارداری کار سختی است و باید بیش از همیشه مراقب آن باشید. حتما مراقب سطح لیز حمام نیز باشید.
گروه تولید محتوا
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *