روانشناسی, مطالب علمی

راحتی و آسایش مادران باردار تا چه اندازه مهم است؟

راحتی و آسایش مادران باردار هوای تازه برای مادر باردار

راحتی و آسایش مادران باردار به شکل مراقبت از خود و پوشیدن لباس های راحت و مناسب ماما سلامت برای آن ها رقم می خورد و نیز مادران باردار قادر به ادامه فعالیت های اجتماعی خود نیز خواهند بود. یکی از راه های رسیدن به راحتی و آسایش در دوران بارداری، اصلاح تغذیه در دوران بارداری است که برای تامین سلامتی مادر باردار و رشد صحیح نوزاد بسیار مهم است.

تحقیقاتی که درباره رابطه تغذیه مادر و رشد نوزاد صورت گرفته است، نشان می دهد مادرانی که غذای سالم و کافی مصرف کرده اند، نوزادشان سالم تر بوده و رشد و نمو آن ها بهتر از نوزاد مادرانی است که غذای کافی و مناسب نداشته اند.

 

لذت راحتی و آسایش مادران باردار

 

سلامت جسم و روح و رشد احساسات مادری در زن باردار بستگی فراوان به گرمی و صمیمیت و حمایت شوهر در این دوران دارد. مادران بارداری که در انتظار داشتن فرزند هستند، به شرط آن که از راحتی و آسایش در دوران بارداری بهره مند باشند و از خود مواظبت های لازم را بکنند، متوجه خواهند شد که در این دوره نه تنها از سلامتی کامل و احساسات خوشی برخوردار هستند، بلکه به زندگی با امیدواری و خوشحالی بیشتری نگاه می کنند.

اکنون مادران در اثر پیشرفت علم و اطلاعات زیاد متخصصین در مورد بارداری و زایمان، خیال راحت تری دارند. امروزه علم پزشکی چنان پیشرفت کرده که شما می توانید درباره رشد فرزندتان و تغییرات طبیعی بدن در دوران بارداری اطلاعات کافی به دست آورید تا تغییرات دوران بارداری سبب تعجب، و بر هم خوردن راحتی و آسایش مادران باردار نشوند.

پدران و مادران می توانند با مطالعه درباره چگونگی رشد جنین در رحم، تغییرات روحی و جسمی زن باردار و تغییرات دیگر را بیاموزند و بهترین روش را برای راحتی و آسایش مادران باردار و گذراندن صحیح و سلامت این دوره انتخاب کنند.

مادران در این دوران به علت تغییرات هورمونی که بر روی ذهن آن‌ها تاثیراتی را می ‎گذارد، در معرض خطر احساسات منفی و حتی افسردگی می باشند که این احساسات منفی ممکن است باعث ایجاد آسیب‌های جسمی، روحی و روانی و از بین رفتن راحتی و آسایش مادران باردار و همچنین سلامتی جنین شود.

این که مادران در 9 ماه بارداری با انرژی مثبت و شاد باشند به طور مستقیم بر روی رشد کودک تاثیر می‎ گذارد و راحتی و آسایش مادران باردار باعث احتمال مواجهه کودک با مشکلات جسمی و روحی در آینده را بسیار کمتر می کند و می توان گفت که خوشبختی معمولا ناشی از طرز فکر انسان است. بنابراین خانم های باردار باید برای شاد بودن، سلامتی و آسایش در دوران بارداری و کنترل استرس در این دوران تلاش کنند.

 

راحتی و آسایش مادران باردار کمک از خانواده

 

نکاتی برای راحتی و آسایش مادران باردار در انجام امور خانه

 

قابل درک است که برخی از زنان نمی‌توانند از انجام کارهای خانه، حتی در دوران بارداری چشم ‌پوشی کنند. اما بهتر است نکاتی را برای کاهش خطر و مشکلات ناشی از کارهای خانه در دوران بارداری رعایت کنید تا سلامت خود و جنینتان را حفظ کنید. برخی از این نکات که می‌تواند در داشتن راحتی و آسایش مادران باردار برای انجام امور خانه به شما کمک کند، در زیر آمده است:

با همسرتان صحبت کنید و از او بخواهید در این دوران برای حفظ سلامت کودکتان، سلامتی و آسایش در دوران بارداری مشارکت بیشتری در کارهایی داشته باشد که برای شما خطرناک است. مادر، خواهر و دوستانتان مشتاق کمک به شما هستند و می‌توانند در بسیاری از کارها به شما کمک کنند، بنابراین برای کمک خواستن از آن‌ها خجالت نکشید.

خرید ‌های خانه را به همسرتان واگذار کنید یا او را نیز همراه خود به خرید ببرید تا در حمل کیسه‌های خرید یا هر وسیله‌ای به شما کمک کند. برای حفظ سلامتی و آسایش در دوران بارداری، نظافت سرویس‌های بهداشتی، کف زمین و اجاق گاز را که نیاز به استفاده از مواد شوینده خطرناک دارد را به همسر خود بسپارید.

اگر کودک دیگری دارید، بهتر است به او آموزش بدهید تا خودش برخی از کارها را مثل دستشویی رفتن و جمع کردن وسایل بازی انجام دهد. سعی کنید بیشتر کارها را به صورت نشسته انجام دهید. سبزی خرد کردن یا اتو کردن لباس‌ها به صورت ایستاده می‌تواند فشار زیادی به پا و کمر شما وارد کند. کمر درد بارداری یکی از دلایل برهم خوردن راحتی و آسایش مادران باردار است.

در طول روز استراحت کافی داشته باشید. خواب میان روز می‌تواند در رفع خستگی شما مؤثر باشد. در هر صورت به این نکته توجه کنید که همسر شما بهترین شخصی است که می‌تواند در کارهای خانه به شما کمک کند. البته این موضوع به میزان وقت آزاد او در طول روز مرتبط است.

برای راحتی و آسایش مادران باردار بهتر است هر درخواستی را از همسر دارند، مستقیم و واضح به او بگویند تا همسر متوجه شود که مادر به کمک احتیاج دارد. به همسر خود بگویید قادر نیستید خودتان بعضی از کارها را انجام دهید و نشان دهید که چقدر مشارکتش می‌تواند در حفظ سلامتی و آسایش در دوران بارداری شما و سلامت جنین مؤثر باشد.

 

راحتی و آسایش مادران باردار پیاده روی و تغییر روحیه

 

آیا ورزش کردن سلامتی و آسایش مادر باردار را به خطر می اندازد؟

 

ورزش در دوران بارداری یکی از چالش های زنان باردار می باشد که تصمیم برای ادامه یا توقف آن را مشکل می نماید. مسائلی مانند حالت تهوع، افزایش وزن و شل شدن مفاصل مطمئنا می تواند ورزش را در دوران بارداری چالش برانگیزتر کند و گاها سلامتی و آسایش مادر باردار را نیز دچار اختلال کند.

یکی از احتیاط های بارداری و حفظ سلامتی و آسایش مادر باردار که توصیه می شود، ورزش منظم و سبک است. البته به شرطی که مشکل خاصی نداشته باشید. حداقل سی دقیقه در روز ورزش کنید تا سبک زندگی سالم در دوران بارداری را تجربه کنید. ورزش در بارداری می تواند به سهولت زایمان و کمتر شدن درد آن کمک کند. فراموش نکنید که زیاد آب بخورید تا حرارت بدنتان بالا نرود و دچار کم آبی نشوید. اگر در حین یا پس از ورزش دچار مشکلاتی شدید با پزشک خود مشورت کنید.

در حقیقت، اگرچه زنان سالمند خانواده ممکن است به شما بگویند که ورزش کردن و تحرک زیاد می تواند منجر به بروز علائم زایمان زودرس شود، اما تحقیقات خلاف این را می گویند. لازم است برای حفظ سلامتی و آسایش در دوران بارداری با شروع یک برنامه پیاده روی که به تدریج به ورزش های دیگر مانند یوگا، شنا، پیلاتس و …  می انجامد، کار را خود را ادامه دهید و همچنین به گرم و سرد کردن بدن پنج تا ۱۰ دقیقه قبل و بعد از ورزش زمان کافی اختصاص دهید.

 

مطالعه مقاله علت بروز کمر درد در بارداری چیست؟ در وبلاگ ماماسلامت را از دست ندهید.

 

تا چه مدت می توان در دوران بارداری کار کرد؟

 

نوع، محیط، مدت و شرایط کار در این دوران برای افراد مختلف متفاوت است. درصورتی که در شغل خود با موادی مانند سرب، جیوه، مس و تشعشعات سر و کار دارید و یا فعالیت فیزیکی زیاد و سنگین دارید، برای جنین و حفظ سلامتی و آسایش در دوران بارداری ضرر دارد. اما کارهای پشت میزی مشکلی ندارند.

 

راحتی و آسایش مادران باردار کار پشت میز

 

چگونه با استرس در دوران بارداری مقابله کنیم؟

 

دوران بارداری خصوصا سه ماهه اول بارداری حساس‌ ترین و مهمترین دوره برای شکل ‌گیری ارگان های حیاتی جنین است. از جمله مغز، کلیه و قلب و غیره. استرس و نداشتن سلامتی و آسایش مادر باردار در این دوران، جنین را در معرض مشکلات زیادی قرار می‌دهد. آسیب جدی به جنین وارد می کند.

جنین یک موجود زنده‌ای است که در رحم مادر زندگی و دوران جدیدی دارد و نسبت به تمام محرک‌های محیطی واکنش نشان می‌دهد. برای اینکه تمام روحیات و رفتارهای مادر از قبیل غم، غصه، شادی، هیجان، استرس و اضطراب از مادر باردار و به طور کلی سلامتی و آسایش در دوران بارداری به جنین منتقل می‌شود.

جنین موجود پاک و بی‌ دفاعی هست که ازطریق مادر در معرض انواع مشکلات و محرک ‌های محیطی قرار می گیرد و توان دفاع از خود را ندارد. با گریه مادر گریه می‌کند با ترس مادر می‌ترسد و با خنده و خوشحالی مادر شاد می‌شود و با ناراحتی مادر ناراحت می ‌شود.

 

راحتی و آسایش مادران باردار همراهی همسر

 

تاثیرات اضطراب و استرس بر سلامتی و آسایش مادر باردار

 

مطالعات نشان می‌دهد استرس و اضطراب طولانی مدت در بارداری می‌تواند بر سلامتی و آسایش مادر باردار تاثیر بگذارد و موجب مشکلاتی برای جنین شود. از جمله سقط جنین، مرده زایی، بروز علائم زایمان زودرس، تولد نوزاد نارس و کم بودن وزن نوزاد هنگام تولد شود.

ضمن اینکه در آینده زمینه ابتلا به بیماری های روحی روانی مثل افسردگی، اضطراب، بیش فعالی و پرخاشگری را در کودک ایجاد می‌کند. به گفته برخی از مادران باردار، در هنگام استرس و عصبانیت جنین نا آرام می‌شود و جنب و جوش و حرکت بیشتری دارد.

 

خطرات نداشتن سلامتی و آسایش در دوران بارداری برای جنین

 

محققان انگلیسی دریافته اند استرس بارداری در اواخر بارداری و افزایش هورمون استرس یا کورتیزول، با پرخاشگری و اضطراب کودک در ۱۰ سالگی ارتباط مستقیم دارد. نام هورمون استرس کورتیزول است که در زمان استرس و اضطراب در بدن فرد بالا می‌رود تا بدن بتواند با شرایط پر استرس کنار بیاید. مقادیر زیاد کورتیزول برای جنین خطرناک است.

تحقیقات نشان داده ‌است که بالا بودن میزان هورمون کورتیزول خون مادر در هفته ۱۷ بارداری منجر به بیش فعالی و کم توجهی و هوش پایین در کودک، بعد از تولد می‌شود. عوارض استرس‌ وتاثیر آن بر سلامتی و آسایش در دوران بارداری، در بزرگسالی مشاهده می شود.

این جنین‌ های در معرض استرس، در بزرگسالی، افراد ناهنجار و عصبی خواهند شد و اگر مشکلات هوشی و ذهنی نداشته باشند مشکلات عاطفی و هیجانی مثل افسردگی و اضطراب و پرخاشگری خواهند داشت.

 

نقش همسر در داشتن سلامتی و آسایش در دوران بارداری

 

برای یک زن باردار اهمیت دارد که از حمایت همسر در تمام طول بارداری برخوردار باشد. شاید بدترین درد یک زن در این دوران تنها ماندن باشد. این موضوع وظایفی را برای همسر ایجاب می‌کند که در ادامه به آن اشاره شده است:

-بارداری را به عنوان مرحله حساس زندگی مشترکشان پذیرفته و سعی کند اطلاعات علمی لازم در این خصوص را به دست آورد تا با آگاهی بیشتر با تغییرات و بحران‌های این دوران رو به رو شود.

-سعی کند محیطی امن و تـوأم با آرامش و آسایش روانی و جسمانی برای همسر خود فراهم کند.

-با ناراحتی‌های دوران بارداری زن مانند تهوع، استفراغ و…اظهار همدلی کرده و در صورت بروز علائم ناراحت کننده و خطرناک با پزشک تماس بگیرد.

-در انجام کارها و فعالیت‌هایی که تا آن زمان به عهده زن بوده همکاری و مشارکت کند.

-سعی کند اضطراب‌ها، نگرانی‌ها و خیال پردازی‌های همسرش را درک کند و با او همدلی و همفکری کند.

-با همسرش در مورد پیشرفت حاملگی و بچه‌ای که در آینده نزدیک متولد خواهد شد صحبت کند.

-در صورت امکان برنامه روزانه خود را طوری تنظیم کند که بتواند همسرش را در رفتن به مطب پزشک همراهی کند.

 

راحتی و آسایش مادران باردار دوری از استرس و اضطراب

 

لباس بارداری چه تاثیری در راحتی و آسایش مادران باردار دارد؟

 

لباس بارداری یکی از ضروری‌ترین لباس‌هایی است که یک خانم باردار در طول دوران بارداری به آن نیاز دارد. این لباس‌ها قابلیت‌ها و ویژگی‌های خاصی دارند که باعث می‌شوند خانم باردار، ۹ ماه راحتی را سپری کند، چرا که کاملا آزاد و راحت هستند و به شخص این امکان را می‌دهند که با راحتی کامل به انجام کارهای مختلف بپردازد. البته فقط بحث راحتی نیست و انتخاب بهترین لباس راحتی برای دوران حاملگی دلایل بیشتری هم دارد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت:

راحتی و سازگاری؛ لباس‌های بارداری با استفاده از پارچه‌های نرم و الاستیک ساخته می‌شوند که به بدن در حال تغییر سازگاری داشته و راحتی در حرکت را فراهم می‌کنند.

تطابق با اندازه‌ی شکم؛ طراحی خاص شلوارها و پیراهن‌های بارداری، به شکم باردار امکان رشد می‌دهد و آن را در طول دوره‌ی بارداری حمایت می‌کند.

استفاده‌ی آسان؛ لباس‌های بارداری اغلب دارای آستین‌ها، زیپ‌ها و بندهای قابل تنظیم هستند که انتخاب و استفاده آن‌ها را آسان می‌کند.

امکان انجام کارهای روزانه بدون مشکل؛ لباس‌های بارداری به زنان باردار امکان می‌دهند تا استقلال خود را حفظ کنند و با راحتی در طول روز فعالیت کنند.

فضای رشد کافی به جنین می‌دهد؛ وقتی لباس خیلی سفت و تنگ نباشد، جنین فرصت و فضای بیشتری برای رشد کردن، به خصوص در سه ماه نخست خواهد داشت.

ظاهری زیبا؛ لباس های بارداری با طرح‌بندی‌ها و الگوهای متنوعی عرضه می‌شوند و به زنان باردار امکان می‌دهند در طول دوره‌ی بارداری نیز زیبا و شیک به نظر برسند.

 

چگونه می‌توان مشکلات ناشی از بارداری را کم کرد؟

 

برای کاهش تهوع:

  • وعده های غذایی سبک در طی روز داشته باشید.
  • مایعات را در بین وعده های غذایی بنوشید.
  • از ادویه های تند و غذاهای چرب پرهیز کنید.

برای کاهش یبوست:

  • غذاهای حاوی فیبر فراوان بخورید.
  • مایعات زیاد بنوشید.
  • ورزش کنید.
  • لازم نیست برای روز بعد یا روزهای بعد صبر کنید تا مراقبت های درمانی مورد نیاز خود را به دست آورید.

امید است مقاله پیش رو برای شما مفید بوده باشد. گروه ماماسلامت همواره دغدغه سلامتی و آسایش در دوران بارداری شما مادران  را داشته است به همین جهت در صورت نیاز به مشاوره بیشتر می‌توانید از کترشناسان ما کمک بخواهید.

 

بنر لباس زیر فروشگاه ماماسلامت

 

خرید کمربند و ماساژور حرارتی قاعدگی = داشتن آرامش بیشتر در دوران قاعدگی

دیدگاهی در مورد “راحتی و آسایش مادران باردار تا چه اندازه مهم است؟

  1. پریسا گفت:

    ورزش کردن سلامتی مادر باردار را به خطر می اندازد؟

    1. حداقل 30 دقیقه ورزش در ط.ول روز به زندگی سالم و زایمان راحت تر در دوران بارداری کمک می کند، به شرطی که مشکل خاصی نداشته باشید.

  2. هستی گفت:

    آیا در معرض امواچ و وای فای قرار گرفتن در بارداری تاثیر متفی دارد؟

    1. بله تاثیر منفی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *